Vzhľadom na to, že rýchlosť je spolu s ďalšími faktormi jednou z hlavných príčin dopravných nehôd, vodičov upozorňujeme na povinnosti súvisiace s dodržiavaním rýchlosti.
Pravdepodobne všetci vodiči, aj keď niektorí len teoreticky, poznajú ustanovenia zákona o cestnej premávke upravujúce najvyššiu zákonom povolenú rýchlosť v obci aj mimo nej. Tak teda len pre zopakovanie, vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km.h-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km.h-1. Vodič nesmie prekročiť najvyššiu dovolenú rýchlosť jazdy vozidiel určenú dopravnou značkou alebo dopravným zariadením. Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km.h-1 a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h-1. Vodič iného motorového vozidla, ako bolo uvedné vyššie, aj vodič autobusu s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg s prípojným vozidlom, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť prevyšuje 750 kg, smú jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h-1.
Nie všetci vodiči však vedia, že týmto ustanoveniam v zákone o cestnej premávke predchádza jedno všeobecné ustanovenie týkajúce sa rýchlosti, podľa ktorého vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.
K pojmu „svoje schopnosti“ je potrebné uviesť, že schopnosť pre vedenie vozidla nie je u každého rovnaká. Veľa závisí na pohotovosti vodiča príp. skúseností a táto schopnosť sa mení s ohľadom na pribúdajúci vek, ale závisí aj od okamžitej telesnej a duševnej kondície (napr. únava).
Taktiež by vodiči mali pri svojej jazde zohľadniť aj vlastnosti vozidla a nákladu a prispôsobiť im techniku jazdy. Mali by brať do úvahy, aké motorové vozidlo vedú, aký má pohon, aký je jeho aktuálny technický stav vozidla (aký je stav pneumatík, stav brźd).
Poveternostné podmienky taktiež vplývajú na to, akou rýchlosťou by mal viesť vodič motorové vozidlo, nakoľko môžu ovplyvniť viditeľnosť.
Rýchlosť je potrebné prispôsobiť aj ďalším okolnostiam, ktoré možno predvídať, napr. vodič musí zobrať do úvahy, že prechádza okolo školy alebo detského ihriska a teda je tu zvýšené riziko vbehnutia detí do jazdnej dráhy vozidla.
Taktiež podľa zákona o cestnej premávke vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Toto ustanovenie o povinnosti vodiča jazdiť primeranou rýchlosťou má svojim charakterom prednosť pred ustanovením o najvyšších povolených rýchlostiach, prípadne pred rýchlosťou ustanovenou dopravnou značkou. Všetci vodiči by si mali uvedomiť, že podľa tohto ustanovenia sú vodiči povinní znížiť rýchlosť jazdy napr. na neprehľadných miestach ako aj pri zníženej viditeľnosti, kde je vzdialenosť, na ktorú majú rozhľad, obmedzená dosahom svetlometov vozidla. Teda je potrebné všetkých vodičov upozorniť, že zákonom, resp. dopravnou značkou povolené rýchlosti sú najvyššie, ktoré zákon alebo značka povoľuje. Pre vodičov z toho vyplýva, že pokiaľ mu to vyššie popísané okolnosti nedovoľujú, musí znížiť rýchlosť jazdy.