Bicykel nám už vyše sto rokov slúži nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako obľúbená športová pomôcka. Najmä v tomto období, keď je vonku pekné počasie, mnohí oprášia svoj bicykel a vyrazia na cesty. Pred tým by si však mali uvedomiť, že pri jazde na bicykli treba dodržiavať určité pravidlá. Nielen preto, aby sa vyhli pokute, ale najmä z hľadiska bezpečnosti, aby sa výlet na bicykli neskončil tragicky.
Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky. Cez cestu a po priechode pre chodcov môže cyklista prejsť len ak zosadne z bicykla, vtedy sa stáva chodcom. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci. Ak je na bicykli sedadlo na prepravu dieťaťa (musí mať pevné podpery na nohy), iba osoba staršia ako 15 rokov môže takto viezť osobu mladšiu ako 10 rokov. Aby cyklistická prilba plnila svoju funkciu, musí byť správne pripevnená. Musí mať zodpovedajúcu veľkosť a upevnená tak, aby sedela na temene hlavy, vodorovne s úrovňou očí. Prilba nesmie byť posunutá ani do čela a ani do tyla, aby chránila hlavu čo najlepšie.
Tak ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom. Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami, konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou. Vzadu musí byť červené odrazové sklo svietiace dozadu. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu. Reflexné pásy sa používajú na ľavej ruke a nohe. Reflexné prvky zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú svetlo späť k reflektorom auta až na vzdialenosť 200 metrov. Umožňujú vodičovi auta včas zareagovať a zabrániť nehode. Nad predným kolesom musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies. Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia. Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny.
Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou, na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené - prilbou, chráničmi na končatiny, reflexnými prvkami na odeve.
Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur. Pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla. Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.
Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu. V minulom roku zavinili cyklisti v Košickom kraji celkovo 34 dopravných nehôd, stratu na životoch sme zaznamenali v 3 prípadoch. Od začiatku tohto roka do konca mája zavinili cyklisti v Košickom kraji 12 nehôd, nehodu neprežil jeden. Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom.
Polícia upozorňuje chodcov a korčuliarov na zvýšenú opatrnosť
Nedávno (3. júna) sme si pripomenuli Európsky deň bicyklov, polícia však myslí aj na chodcov a korčuliarov. Najmä v tomto období, keď dobré počasie láka ľudí na čerstvý vzduch a do prírody, častejšie nastávajú kolízne situácie.
Podľa zákona považujeme za chodca účastníka cestnej premávky, ktorý sa pohybuje pešo. Chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí bicykel, motocykel, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím, ručný vozík do šírky 600 mm. Čo je však dôležité uvedomiť si, korčuliar, skejtbordista alebo človek na podobnom športovom vybavení sa považuje tiež za chodca a musí sa riadiť pravidlami pre chodcov.
Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Kde chodník nie je, alebo je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Ak dopravná značka nezakazuje vodičom parkovať na chodníku, musia nechať voľnú šírku chodníka najmenej 1,5 metra pre chodcov. Po krajnici alebo po okraji vozovky môžu ísť chodci vedľa seba najviac dvaja. Nemôžu však ohroziť ani obmedziť cestnú premávku. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo odev. Pri prechádzaní cez cestu musí použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Nesmie vstúpiť na priechod, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže bezpečne prejsť cez vozovku. Mimo priechodu smie cez cestu prechádzať len kolmo na jej os a len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel ich nedonúti zmeniť smer a rýchlosť jazdy. Chodec sa nesmie bezdôvodne zdržiavať na ceste, ani sa zastavovať. Taktiež prekonávať zábradlie a iné zábrany je zakázané.
Korčuliari a skejtbordisti sú tiež účastníkmi cestnej premávky a aj na nich sa vzťahujú predpisy, ktoré sú povinní dodržiavať. Korčuliari sa podľa zákona považujú za chodcov, nie je preto možné merať ich rýchlosť. Musia však sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmú ohroziť ani obmedziť iných účastníkov. Pohybujú sa po chodníku a po cestičke pre cyklistov vždy vpravo jednotlivo za sebou a svojou jazdou nesmú nikoho ohroziť. Odporúčame chrániť sa chráničmi na končatiny a prilbou. Veľmi dôležité sú reflexné prvky, zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú dopadajúce svetlo až na 200 metrov.
Od začiatku roka do konca mája v Košickom kraji zavinili chodci 26 nehôd, smrteľné zranenia utrpelo 6 ľudí, pod vplyvom alkoholu sme zaznamenali 5 prípadov. V Košiciach v rovnakom období chodci zvinili 11 dopravných nehôd, 2 osoby zomreli, pod vplyvom alkoholu sme zaznamenali 2 prípady. Apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby boli obozretní a používali reflexné prvky.
Treba si uvedomiť, že nielen vodiči motorových vozidiel a cyklisti, ale aj chodci a korčuliari sú účastníkmi cestnej premávky a preto by nemali vyraziť na cesty pod vplyvom alkoholu. Nie hrozba sankcie a tragédia by ich mali nútiť k dodržiavaniu pravidiel cestnej premávky, ale v prvom rade vlastná bezpečnosť. Podľa platného sadzobníka pokút je možné uložiť sankciu vo výške 60 eur, ak ohrozujú alebo obmedzujú premávku tým, že idú vedľa seba viac ako dvaja. Pokuta vo výške 30 eur hrozí chodom, ak za zníženej viditeľnosti idú po krajnici alebo po kraji vozovky bez reflexných prvkov alebo odevu. Ak korčuliari, skejtbordisti alebo osoby na podobnom športovom vybavení ohrozia cyklistov na cestičke pre cyklistov, hrozí im pokuta vo výške 30 eur.
Tak ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom. Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami, konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou. Vzadu musí byť červené odrazové sklo svietiace dozadu. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu. Reflexné pásy sa používajú na ľavej ruke a nohe. Reflexné prvky zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú svetlo späť k reflektorom auta až na vzdialenosť 200 metrov. Umožňujú vodičovi auta včas zareagovať a zabrániť nehode. Nad predným kolesom musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies. Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia. Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny.
Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou, na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené - prilbou, chráničmi na končatiny, reflexnými prvkami na odeve.
Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur. Pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla. Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.
Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu. V minulom roku zavinili cyklisti v Košickom kraji celkovo 34 dopravných nehôd, stratu na životoch sme zaznamenali v 3 prípadoch. Od začiatku tohto roka do konca mája zavinili cyklisti v Košickom kraji 12 nehôd, nehodu neprežil jeden. Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom.
Polícia upozorňuje chodcov a korčuliarov na zvýšenú opatrnosť
Nedávno (3. júna) sme si pripomenuli Európsky deň bicyklov, polícia však myslí aj na chodcov a korčuliarov. Najmä v tomto období, keď dobré počasie láka ľudí na čerstvý vzduch a do prírody, častejšie nastávajú kolízne situácie.
Podľa zákona považujeme za chodca účastníka cestnej premávky, ktorý sa pohybuje pešo. Chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí bicykel, motocykel, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím, ručný vozík do šírky 600 mm. Čo je však dôležité uvedomiť si, korčuliar, skejtbordista alebo človek na podobnom športovom vybavení sa považuje tiež za chodca a musí sa riadiť pravidlami pre chodcov.
Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Kde chodník nie je, alebo je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici alebo čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. Ak dopravná značka nezakazuje vodičom parkovať na chodníku, musia nechať voľnú šírku chodníka najmenej 1,5 metra pre chodcov. Po krajnici alebo po okraji vozovky môžu ísť chodci vedľa seba najviac dvaja. Nemôžu však ohroziť ani obmedziť cestnú premávku. Za zníženej viditeľnosti mimo obce musí mať chodec idúci po krajnici alebo okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo odev. Pri prechádzaní cez cestu musí použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod. Nesmie vstúpiť na priechod, ak vzhľadom na rýchlosť prichádzajúcich vozidiel nemôže bezpečne prejsť cez vozovku. Mimo priechodu smie cez cestu prechádzať len kolmo na jej os a len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel ich nedonúti zmeniť smer a rýchlosť jazdy. Chodec sa nesmie bezdôvodne zdržiavať na ceste, ani sa zastavovať. Taktiež prekonávať zábradlie a iné zábrany je zakázané.
Korčuliari a skejtbordisti sú tiež účastníkmi cestnej premávky a aj na nich sa vzťahujú predpisy, ktoré sú povinní dodržiavať. Korčuliari sa podľa zákona považujú za chodcov, nie je preto možné merať ich rýchlosť. Musia však sledovať situáciu v cestnej premávke a nesmú ohroziť ani obmedziť iných účastníkov. Pohybujú sa po chodníku a po cestičke pre cyklistov vždy vpravo jednotlivo za sebou a svojou jazdou nesmú nikoho ohroziť. Odporúčame chrániť sa chráničmi na končatiny a prilbou. Veľmi dôležité sú reflexné prvky, zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú dopadajúce svetlo až na 200 metrov.
Od začiatku roka do konca mája v Košickom kraji zavinili chodci 26 nehôd, smrteľné zranenia utrpelo 6 ľudí, pod vplyvom alkoholu sme zaznamenali 5 prípadov. V Košiciach v rovnakom období chodci zvinili 11 dopravných nehôd, 2 osoby zomreli, pod vplyvom alkoholu sme zaznamenali 2 prípady. Apelujeme na všetkých účastníkov cestnej premávky, aby boli obozretní a používali reflexné prvky.
Treba si uvedomiť, že nielen vodiči motorových vozidiel a cyklisti, ale aj chodci a korčuliari sú účastníkmi cestnej premávky a preto by nemali vyraziť na cesty pod vplyvom alkoholu. Nie hrozba sankcie a tragédia by ich mali nútiť k dodržiavaniu pravidiel cestnej premávky, ale v prvom rade vlastná bezpečnosť. Podľa platného sadzobníka pokút je možné uložiť sankciu vo výške 60 eur, ak ohrozujú alebo obmedzujú premávku tým, že idú vedľa seba viac ako dvaja. Pokuta vo výške 30 eur hrozí chodom, ak za zníženej viditeľnosti idú po krajnici alebo po kraji vozovky bez reflexných prvkov alebo odevu. Ak korčuliari, skejtbordisti alebo osoby na podobnom športovom vybavení ohrozia cyklistov na cestičke pre cyklistov, hrozí im pokuta vo výške 30 eur.